Smart TV har kommet for å bli og det blir mer og mer vanlig med TV som gjør mer enn bare å vise TV. Internett, Apps, spill og film er noe folk har lyst til å ha på sine TV’er.
En ny undersøkelse som TNS SIFO har gjennomført for Samsung viser akkurat dette. Nordmenn har høy kjennskap til konseptet Smart-TV, og ønsker seg smarte tjenester som filmleie, internett og musikk på TV-en. I tillegg ønsker vi oss større TV-er og er villige til å betale mer enn våre nordiske naboer. Undersøkelsen har spurt 4000 personer fra 18-65 år i Norge, Danmark, Finland og Sverige.
Nordmenn mest kjennskap til Smart TV
Det er faktisk nordmenn som kjenner til konseptet Smart-TV best i Norden. Av alle spurte er det 68% nordmenn som kjenner til konseptet, mens f.eks. i Finland er det bare 29%.
Vi vil også ha de største TV’ene. TV’en har blitt vårt samlingspunkt i stuen og det er for lengst akseptert å ha en stor TV i Norge. For noen år siden var det voldsomt å få en 40-tommer stor skjerm inn i stua, men nå har 55-tommeren fått en naturlig plass i hjemmet.
Mens de andre nordiske landene har flere TV’er plassert rundt på kjøkken og soverom, bruker nordmenn pengene sine på et TV i stuen istedenfor. Vi er også villig til å betale mye for et TV. 36% av oss er villig til å betale opp mot 10.000 kroner for et TV ifølge undersøkelsen.
Krever mer av en TV
Vi krever nå også at et TV skal gjøre mye for oss. Undersøkelsen viser at over halvparten av oss ønsker internett, og at en tredjedel av oss ønsker å ha musikktjenester på TV-en. Over en tredjedel av de spurte ønsker at TV-en skal anbefale nye, lignende programmer basert på hva vi tidligere har sett på.
Videre viser undersøkelsen at nesten halvparten av oss ønsker å ha videoutleie på TV-en. Vi ønsker å få underholdningen rett hjem i stuen vår uten å måtte bevege for mye på oss. Vi er opptatt av at TV’en er et underholdningsprodukt.
Oppsummering fra undersøkelsen:
- 68 % nordmenn kjenner til konseptet Smart-TV.
- 40 % nordmenn sier det er viktig at TV-en har Smart-funksjoner. 33 % dansker, 25 % finner og 35 % svensker sier det samme.
- 52 % nordmenn synes TV-en skal være mellom 43 og 55 tommer. 30 % av danskene, 25 % av finnene og 46 % av svenskene mener det samme. I Danmark og Finland foretrekker en større andel TV-er mellom 33 og 42 tommer
- 36 % nordmenn er villige til å betale opp mot 10.000 kroner for en TV. 12 % er villige til å betale 10.0001-15.0000.
- 53 % nordmenn vil ha internett på sin TV.
- 36 % nordmenn vil ha musikktjenester på sin TV.
- 26 % nordmenn vil ha 3D på sin TV.
- 94 % nordmenn sier videokvalitet er viktig når de velger TV.
Hvordan vil du ha din TV og hvor mye penger ønsker du å bruke på et TV ? Bruk kommentarfeltet under og kom med din tilbakemelding.
(Kilde: Pressemelding Samsung)