Netthandel har kommet for å bli. Det er helt sikkert! Folk handler på nettet mer enn noen gang og for hver julehandel øker netthandelen med over det dobbelte. Men hva er egentlig rettighetene dine når du handler på nett ? Her får du svaret!
Nordmenn handler mest på nett i Europa og vi handler i gjennomsnitt hver 14 dag. Enda så øker dette bare mer og mer. Med så mye netthandel så dukker det også noen ganger opp nettbutikker som ikke kjenner spillereglene eller bevisst ikke følger lovene. Derfor er det viktig å vite hva slags rettigheter man har når man handler på nett.
Dine rettigheter ved netthandel
Forbrukerkjøpsloven
Det er ofte lett å tenke på at man kanskje har færre rettigheter når man handler på nett eller at lovene er forskjellige. Men, netthandel har den samme loven som ved kjøp i butikk. Derfor gjelder forbrukerkjøpsloven like mye på nett som i butikk. Du har 5 år reklamasjon på mange varer og du oppretter en bindende avtale mellom deg og selger. Selger kan derfor ikke unnvike hvis du skal ha noe reparert. Du kan lese hele forbrukerkjøpsloven her.
Kontaktinformasjon fra nettbutikk
Nettbutikken skal alltid opplyse om kontaktinformasjon. Du har rett til å få vite Navn, adresse, epost adresse og øvrig informasjon som gjør det mulig å kontakte nettbutikken. Dette skal ligge lett tilgjengelig for deg som kjøper.
Salgsbetingelser
Det er et krav at salgsbetingelser alltid skal være lett tilgjengelig. Salgsbetingelsene skal være lett tilgjengelig og de skal aldri være lenger unna enn et klikk ved utsjekking. Salgsbetingelsene er gjeldene så lenge de følger loven. Bryter de loven er det loven som gjelder. Ofte da forbrukerkjøpsloven.
Angrerett innen 14 dager
Du kan angre din netthandel i 14 dager. Dvs. du kan levere tilbake varen du har kjøpt innen 14 dager hvis du ikke er fornøyd med handelen. Dette gjør du ved å sende tilbake varen og bruker et angrerett skjema som du skal ha fått sammen med varen. Har du ikke mottatt et slikt skjema har selger ikke fulgt loven. det er noe du har krav på.
Bekreftelse på bestilling
Du har alltid krav på å få en bekreftelse på det du har bestilt via netthandel.. Denne bekreftelsen skal være elektronisk. Dvs. at du skal motta den på mail.
Nyhetsbrev og reklame
Du skal ikke motta noe som helst reklame eller nyhetsbrev fra selger hvis ikke han har opplyst om det. Du skal selv akseptere at du vil motta slik informasjon. Dette skal komme klart og tydelig fram i prosessen.
Priser
Du skal alltid få opplyst prisene med MVA. Og du skal alltid få opplyst fraktkostnader og andre avgifter. Totalkostnaden skal alltid vises.
Garanti
Garanti er noe nettbutikk skal gi ut over loven. Dvs. garantien skal være bedre enn loven for å gjelde. Er ikke garantien bedre enn loven vil alltid loven gjelde. Ikke la deg lure av dårlige garantier. Som regel er loven mer enn bra nok!
Kjøp fra utlandet
Husk! At handler du på nett fra utlandet gjelder helt andre regler. Du har fortsatt rettigheter, men det er ikke lett å vite om alt i de ulike landene. Et godt tips er å handle i nettbutikker som du stoler på. Her kan du lese mer om dine rettigheter i Europa og du kan også få hjelp her.
Her opplyser vi om noen av de få rettighetene du har. Ønsker du å vite mer så anbefaler vi at du besøker Forbrukerombudet sine nettsider eller Forbrukerrådet. De har lett oversiktlig nettsider der du kan lese mer om rettigheter og netthandel.
Har du spørsmål til netthandel eller lurer du på om din neste netthandel vil være sikker ? Bruk kommentarfeltet under og spør oss eller våre lesere. Vi kan garantert hjelpe deg.
(Kilde: Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Lovdata og Nettvett)