Da er test av sommerdekk for 2014 gjennomført. Årets dekktest har ikke en overraskende vinner, men heller så overrasker andre plassen ganske mye. Der kom nemlig en produsent fra India. Produsenter fra Kina og India har vanligvis gjort det dårlig i denne testen, men ikke i år.
Dekktesten er utført av NAF sitt medlemsblad Motor og vinneren er ingen ukjent produsent. Continental ContiPremiumContact 5 gikk helt til topps i testen. Ikke uventet da Continental har vunnet i flere andre tester i Europa også. Det som var mer uventet var andreplassen til Indiske Apollo.
Test sommerdekk 2014
Kinesiske og Indiske dekk har ofte gjort det dårlig i dekktester tidligere, men ikke i år. Helt overraskende er Apollo fra India på en andreplass. Grunnen til dette kan være at Apollo har kjøpt opp Vredestein og fått teknologi derfra. Det er bare å se opp for disse dekkprodustene i framtiden. De kommer nok til å bli bedre og bedre. Men det er fortsatt slik at Continental er best.
Continental fikk totalt 9,5 poeng, og vant testen foran Apollo, Nokian og Pirelli.
Dette var Motor sin konklusjon på dekket: “Continental har meget godt veigrep og er meget trygge å kjøre både på våt og tørr asfalt. Det har meget god styrepresisjon og gir deg aldri noen ubehagelige overraskelser. I tillegg er dekket både komfortabelt og stillegående og er et godt valg for alle kjøreforhold. Det eneste minuset vi kan finne, er høyere rullemotstand enn de beste.”
ContiPremiumContact 5 har også vunnet en rekke andre dekktester over hele Europa, så det er ingen tvil om at dette er et svært godt dekk.
Kritisk bremselengde
Det er meterne som er kritisk når det kommer til dekk. Noen meter i bremselengde kan avgjøre om du kræsjer eller ikke. Dette er spesielt viktig på våt asfalt.
“Kort bremsestrekning god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen i kritiske manøvrer er egenskaper de fleste ser etter når de skal velge nye dekk til bilen. Derfor er dette også de viktigste disiplinene når vi tester dekkene.” Sier NAF.
Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt er faktisk viktig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha høy hastighet når den treffer fotgjengeren.
Kvalitet over lengre tid
Kvalitet over lengre tid er ikke tatt høyde for under testen og der kan det være lurt å velge produsenter som har vært lenge på topp og vist at dekkene holder. Det kunne virkelig vært interessant å se en test som tester dekk over lengre tid med normal slitasje.
Resultater – Best i Test
Dette er resultatlisten fra NAF sommerdekktest 2014.
• Continental ContiPremiumContact 5, 9,5 poeng
• Apollo Alnac 4G, 9,2 poeng
• Nokian Hakka Blue, 9,2 poeng
• Pirelli Cinturato P7, 9,2 poeng
• Michelin Primacy 3, 9,0 poeng
• Dunlop Sport Bluresponse, 8,9 poeng
• Goodyear EfficientGrip Performance, 8,9 poeng
• Hankook Ventus Prime 2, 8,8 poeng
• Vredestein Sporttrac 5, 8,8 poeng
• Barum Bravuris 3, 8,6 poeng
• Landsail LS288, 8,6 poeng
• Toyo Proxes CF2, 8,4 poeng
• BF Goodrich g-Grip, 8,2 poeng
• Hercules Raptis VR1, 6,7 poeng
Hvilken dekk kommer du til å kjøpe i år ? Eller hva synes du om denne testen ? Kommenter under i vårt kommentarfelt.
( Kilde: NAF, Pressemelding Continental )